Brug af billeder

For de offentlige dagplejer, vuggestuer og børnehaver er brugen af billeder ofte nødvendig for vores myndighedsudøvelse (databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e).  Vi følger selvfølgelig Datatilsynets regler og vejledning for anvendelse af billeder i vores dagtilbud.

Forældreinddragelse, herunder at forældrene orienteres om børnenes dagligdag, er en væsentlig og nødvendig forudsætning i henhold til kommunens forpligtelse til at drive dagtilbud. Derfor vil det også anses for en nødvendig del af kommunens myndighedsudøvelse, at vores medarbejdere tager billeder af børnene og evt. andre medarbejdere for bagefter at dele dem internt med forældrene for at orientere om børnenes dagligdag.

Det vil på samme måde anses som en del af myndighedens opgaver, når vores medarbejdere sætter billeder af børnene på garderobekasserne for at børnene kan genkende deres egen. Det vil også gøre sig gældende, hvis der hænger gruppebilleder i institutionens lokaler og fotos på stuen af børnene og medarbejderne for at understøtte det pædagogiske arbejde.

Hvis det er nødvendigt for institutionen at tage billeder af børnene og gemme dem for at udvikle og dokumentere dagplejens, vuggestuens og børnehavens pædagogiske arbejde i forhold til dagtilbudsloven, vil behandlingen heller ikke kræve et samtykke, da også denne behandling vil være nødvendig for vores myndighedsudøvelse.

Derfor er er ikke nødvendigt at indhente  forældrenes eller medarbejdernes samtykke til disse formål.

I det omfang en forælder og/eller en medarbejder ikke ønsker at have taget billeder af sit barn eller sig selv skal kontakte dagtilbudslederen.

Det kan ikke afvises, at der kan være tilfælde, hvor det må anses for en del af dagplejens, vuggestuens og børnehavens opgaver, at informere offentligheden omkring aktiviteter og herunder også dagligdag. Det betyder at udvalgte billeder også vil være at finde på distriktets hjemmeside. Vi er naturligvis opmærksomme på, at det kan betragtes som mere indgribende, end hvis billedet blev delt på et lukket forældrenet; i vores tilfælde AULA. Derfor er vi også særligt opmærksomme på anvendelsen af billeder på hjemmesiden, og det er kun ledelsen som har adgang til redigering af hjemmesiden.

OBS på ændring i AULA
Når man logger på AULA første gang, bliver man bedt om at give samtykke til anvendelse af billeder. Det giver ikke mening, når lovgivning og regler er som ovenstående.

Derfor forsvinder dette samtykke med den næste opdatering af AULA, som kommer efter sommerferien 2022.  Ændringerne sker, fordi lagring og deling af billeder vurderes til at ligge inden for rammerne af institutionens myndighedsudøvelse og derfor ikke forudsætter samtykke. Dermed lægger Aula sig op ad vejledninger fra Datatilsynet. Desuden viser erfaringerne fra de første år med Aula i mange skoler og dagtilbud, at det har været meget svært for både medarbejdere og forældre at gennemskue og bruge samtykkereglerne, der derfor nogle gange har gjort mere skade end gavn.