IT-strategi

Støvring Nords IT-strategi

Der er i de senere år kommet mere og mere fokus på, at kvaliteten i dagtilbuddene er af afgørende betydning for barnets senere uddannelse og livskompetencer.

Dagtilbudsloven stiller ikke specifikke krav om, at der arbejdes med digitale medier i dagtilbud, men det fremgår blandt andet af dagtilbudslovens formålsparagraf, at ”dagtilbud skal fremme børns læring og udvikling af kompetencer gennem oplevelser, leg og pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, der giver børn mulighed for fordybelse, udforskning og erfaring”. I forhold til læring viser undersøgelser, at det er i barnets første år, at de grundlæggende kompetencer dannes og udvikles. Det er her, at barnet tilegner sig udgangspunktet for et godt børneliv her og nu og for det liv, der skal leves de kommende år. Det vurderes, at arbejdet med digitale medier er et godt supplement til de redskaber, der i øvrigt anvendes i dagtilbuddene, til at fremme de intentioner, der fremgår af dagtilbudslovens formålsparagraf.

Forskning viser at digitale medier med fordel kan introduceres gennem leg og aktivitet i dagtilbuddet. Flere digitale redskaber har i dag en brugerflade, der gør, at børn i en tidlig alder kan anvende redskaberne, og at redskaberne kan være med til at udvikle børnenes motorik, fortrolighed med mediet og opøve færdigheder af mere faglig karakter. Når børn fra 0 – 6 år beskæftiger sig med it, skabes også grundlag for en smidig overgang til den digitale skole, på baggrund af børnenes kendskab til anvendelse af it i forskellige pædagogiske processer.

At have en digital kultur i dagtilbuddene, betyder:

• at barnet oplever en kultur, hvor anvendelse af digitale medier er en integreret og naturlig del af hverdagen.

• at barnet oplever, at digitale medier anvendes på en mangfoldig måde, med plads til det enkelte barns forskellighed.

• at barnet oplever, hvordan man kan omgås og anvender digitale medier på en klog og kritisk måde, og derved opnår en begyndende digital dannelse, forstået som analytisk og kritisk mediekompetence.

• at barnet møder voksne, som bygger videre på den viden børnene har i forvejen.

• at barnet, gennem leg, kan inddrages i relevante medieopgaver, eksempelvis sprogunderstøttende strategier, dokumentation og evaluering.

• at barnet møder voksne som har pædagogisk mediekompetence, og som naturligt inddrager digitale medier kreativt og læringsorienteret i aktiviteterne, og sammen med barnet er nysgerrigt udforskende.

• At barnet stimuleres til at anvende digitale medier, men henblik på senere anvendelse i skolen.

• At barnet introduceres til digitale lege- og læringsprogrammer.

Støvring Nords IT-strategi.docx_.pdf