Håndtering af medicin

Politik for håndtering af medicin

Ordineret medicinen eller creme skal, så vidt det er muligt, gives i hjemmet. Forældre eller læge skal lave en skriftlig introduktion til personalet, om hvordan medicinen/cremen skal håndteres og opbevares, så den er utilgængelig for børn og uvedkommende. Når en læge har godkendt, at en sundhedsmæssig uddannelse ikke kræves for at håndtere medicinen, må dette gives af personalet.

Forældrene er selv ansvarlige for, at give den rigtige information i forhold til medicin/cremegivning, og der skal være en let læselig påskrift med oplysninger såsom barnets navn, medicinens art og dosering på kassen. Det er tilladt at give akut medicin ved tilfælde af feberkramper, epileptiske anfald, kraftige overfølsomhedsreaktioner eller akut forværring af en kronisk tilstand. Dette kan være i form af lægeordineret stikpiller, en tablet, mikstur eller et stik med en EPI-pen.

Der skal være en skriftlig tilladelse fra forældrene, at det er i orden, at personalet giver medicinen/cremet til barnet, og at det er på forældrenes eget ansvar.

8 foranstaltninger i forhold til medicinhåndtering:

• Medicin/cremegivning bør så vidt muligt foregå i hjemmet.
  • Personalet giver medicin/creme på forældrenes ansvar og instruktion.
  • Personalet har ansvar for, at du giver den rigtige medicin/creme til det rigtige barn, og på den korrekte måde.
  • Giv kun lægeordineret medicin/creme.
  • Dokumentér medicin/cremegivningen: Skriv ned hvad og hvornår du har givet barnet medicin/creme.
  • Opbevar medicinen/cremet korrekt: I originalemballage med doseringsanvisning, og uden for børns og uvedkommendes rækkevidde.
  • Motivér barnet til at tage medicin/creme. Brug aldrig magt.
  • Hvis du er i tvivl i forhold til mecin/cremegivningen, kontakt da forældre og efterfølgende nærmeste leder.

Ledelsen har det primære ansvar for, at politikkerne vedrørende medicin/cremegivning er tilgængelig for personalet, og endvidere sikre sig, at personalet er i stand til at varetage dette.

Politik for håndtering af medicin_0.pdf